sobota, 31 stycznia 2015

czwartek, 22 stycznia 2015

"Najlepszy czas na działanie jest teraz!"

Niedawno otrzymałem kilka gadżetów kampanii "Rakoobrona". 

Celem kampanii jest wczesna profilaktyka przeciwnowotworowa, zwracająca uwagę na czynniki, które bezpośrednio zwiększają ryzyko zachorowań na raka.

Idea jest mi bardzo bliska. Gadżety będę promował nosząc na sobie a Was dodatkowo zapraszam na stronę kampanii www.rakoobrona.pl Emotikon smile


poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Otwarty projekt wakacyjny

Serdecznie zapraszam do uczestnictwa w bezpłatnym wakacyjnym projekcie, który realizuję z zespołem na Warszawskim Mokotowie (Adres:  Green Caffe Nero Platinium - róg Domaniewskiej i Wołoskiej):


poniedziałek, 26 listopada 2012

STRES A WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

STRES A WYSTĄPIENIA PUBLICZNE

Od dłuższego czasu planowałem napisać kilka słów w tej materii. To bardzo dobry moment, ponieważ znajoma poprosiła mnie abym oszczędził jej stresu i w sobotę wypowiedział się publicznie za nią. 

Bez względu n
a rodzaj pracy, jaką wykonujemy wielu z nas prędzej czy później zdarzy się potrzeba lub obowiązek wystąpienia przed większą grupą ludzi.

Zwykle takie okoliczności wyzwalają reakcję typu "Walcz albo uciekaj" m.in. rozszerzenie źrenic, zwiększone pocenie, przyspieszenie pracy serca, zmniejszenie lub zwiększenie wydzielanie śliny, drżenie rąk, zwężenie naczyń krwionośnych, wzrost ciśnienia krwi itd.

W praktyce chcemy uciec lub jak najszybciej mieć to za sobą.

Tak intensywne reakcje mogą (choć nie muszą) negatywnie wpłynąć na naszą wydajność psychiczną. Możemy mieć poczucie pustki w głowie, popełniać błędy językowe, jąkać się, nerwowo powtarzać „yyy”, „eee” lub doświadczyć wielu innych komplikacji.

Poniżej kilka sposobów, które mogą pomóc:

1. Jeśli masz czas, przed wystąpieniem zastanów się jak objawia się twój stres i podejmij działania zaradcze. Np. jeśli twoja szyja robi się czerwona, w dniu wystąpienia załóż golf lub koszulę z wysokim kołnierzem.

2. Wyobraź sobie swoje najgorsze obawy. To sposób na oswojenie sytuacji. Gdy będziesz na miejscu, napięcie prawdopodobnie będzie mniejsze,

3. Wyobraź sobie, że po swoich przygotowaniach, wszystko się udało i poradziłe/aś sobie. W ten sposób masz szanse wzmocnić swoją motywację do działania oraz zwiększyć subiektywne poczucie szansy na powodzenie,

4. Wyobraź sobie siebie 24 h, miesiąc i rok po zdarzeniu. To bardzo skuteczna technika radzenia sobie z bieżącymi obciążeniami. Pomaga zdystansować się do zdarzenia i obniżyć napięcie,

5. Jeśli masz czas, kilkakrotnie przećwicz wystąpienie (najlepiej z kartką tak by miało strukturę). Początki służą zapamiętaniu treści. Następnie pracujemy z interpretacją czyli sposobem w jaki przekazujemy treści. Chodzi o to aby w czasie wystąpienia przekazać informacje ‘’swoimi słowami”, akcentować to co ważne, utrzymywać kontakt ze słuchaczami zamiast bać się, pustki w głowie.

6. Przywołaj wspomnienie jakiegoś sukcesu z przeszłości (odwoływanie się do pozytywnych doświadczeń jest jedną z technik radzenia sobie ze stresem). Sukces to nie tylko zrealizowany projekt czy zdobyte uprawnienia. To także umiejętność do okazania komuś miłości, wsparcie w sytuacji trudnej czy satysfakcja z chwili dla siebie.

7. Nie jedz i nie pij zbyt dużo (ale miej w ze sobą wodę).

8. Jeśli się pocisz, załóż ‘’lekkie” ubranie i zabierz chusteczki.

9. Gdy czujesz suchość w ustach: odrobinę opuść głowę. Następnie lekko przygryź bok języka do momentu aż ślina zacznie intensywniej napływać lub wyobraź sobie ‘dorodną żółtą cytrynę. Kroisz ją nożem na dwie części. Widzisz jej żółty kolor i czujesz intensywny zapach. Bierzesz do ręki jedną połówkę cytryny i gryziesz...'.

10. Gdy drżą ci ręce: sprawdź co jest dla ciebie skuteczniejsze: całkowicie rozluźnij dłonie i nic w nich nie trzymaj lub lekko ściśnij w dłoni mazak lub długopis (chwytanie obiektów o tym kształcie uruchamia w nas reakcje układu przywspółczulnego, czyli odpowiedzialnego za stan rozluźnienia. To ewolucyjne dziedzictwo naszych przodków. Kiedyś drzewa i chwytanie gałęzi wiązały się z dystansem wobec zagrożeń na ziemi i większym poczuciem bezpieczeństwa. Dziś rurki w autobusach i tramwajach zwiększają naszą szansę zachowania równowagi w czasie jazdy). Trzymanie obiektów ma też swoje granice, chodzi o to by uniknąć sprawiania wrażenia „kurczowego trzymania się”.

11. Gdy masz ‘’ściśniętą” krtań: przed wystąpieniem poćwicz ‘’ziewanie” lub ‘’uśmiechanie się”.

12. Jeśli brakuje ci tchu: weź głęboki oddech: wciągaj powietrze przez 2 s, na moment wstrzymaj oddech, wypuszczaj powietrze przez 4 sekundy.

13. Unikaj: marszczenia brwi, bawienia się przedmiotami, drapania się, ukrywania rąk z tyłu, krzyżowania, wskazywania na słuchaczy.

14. Zadbaj o swój głos: wyprostuj postawę, oddychaj głęboko (mówca powinien mieć silny głos, modulować oraz dbać o dykcję). Wspieraj głos oddechem (z poziomu brzucha) aby uniknąć nadwyrężania mięśni krtani (sztuczna mowa, ból gardła). Silny głos zwiększa uwagę słuchaczy.

15. Unikaj mówienia ‘’przez zęby”. Wyraźnie wymawiaj litery i wyrazy, będziesz lepiej rozumiany. Pamiętaj o języku polskim: „wziąć” a nie „wziąść”; „przedszkole” a nie „przeczkole”; „tylko” lub „wyłącznie” a nie „tylko i wyłącznie”.

16. W czasie wystąpienia mów ok 2 razy wolniej niż zwykle (efekt: lepsze zrozumienie, kontrola nad słowami, wzmocnienie wagi przemyśleń).

17. Stosuj pauzy (ułatwiają słuchaczom śledzenie toku przemyśleń, pobudzają uwagę, podkreślają wagę słów, są wyrazem szacunku i próby znalezienia najlepszego słowa),

18. Nie bój się ciszy: ‘’trudna” dla nas cisza zwykle kończy się tzw. ‘’szumem pracującego” mózgu czyli: eee, yyy, hmmm.

19. Wstęp i podstawowe informacje mogą być znane, dlatego przedstaw je trochę szybciej niż część główną.
20. Jeśli chcesz wyrazić emocje: zmień intonację na samogłosce ‘’e”.

21. Utrzymuj kontakt wzrokowy (brak kontaktu -> brak zainteresowania słuchaczami -> brak zainteresowania słuchaczy).

We mnie największy stres wywołuje kamera. Dlatego o kilka wskazówek poprosiłem zaprzyjaźnionego dziennikarza – Łukasza Kowalskiego:

1. Pamiętaj, że w TV widać każdy szczegół, co dobrze wygląda w "realu" , niekoniecznie "pasuje" do telewizji.

2. Unikaj kolorów jaskrawych, kobiety powinny zrezygnować z błyszczącej biżuterii, mężczyźni przypilnować czy krawat jest dobrze zawiązany.

3. Nie ma nic gorszego, gdy komunikat, jaki chcesz przekazać, zakłócany jest przez nieodpowiedni wygląd.

4. Podczas wypowiedzi unikaj sformułowań: "jak mówiłem wcześniej", "jak wspominałem na konferencji" - dziennikarza i tak interesuje z reguły krótkie, celne sformułowanie na dany temat.

5. Staraj się zapanować nad uśmiechem i jąkaniem - to zakłóca komunikat.

6. Gdy podczas nagrywanej wypowiedzi pomylisz się np. w przedstawianych danych czy faktach - poproś dziennikarza by nagrał odpowiedź jeszcze raz.

7. Podczas wywiadu "na żywo" ogranicz liczbę danych do minimum, by nie zrobić błędu. Nie wahaj się poprawić, każdy ma prawo do błędu.

8. Dbaj o to by wypaść naturalnie, unikaj spinania się - wyobraź
sobie, że to co chcesz powiedzieć to pasjonująca wiadomość, którą przekazujesz swojemu przyjacielowi.

Powodzenia w czasie wystąpień :)

Zdjęcie pochodzi z partnerskiego portalu WallNet.eu